Att presentera en affärsidé för att locka investerare

Att presentera en affärsidé slagkraftigt

Många av dem som är entreprenörer eller arbetat med olika typer av projekt vet innebörden i att kunna berätta om sin idé eller affärsprojekt på ett slagkraftigt och effektivt sätt för att kunna få bra respons. Att traggla affärsidéer, analyser och ekonomi i timmar för vare sig det gäller banker, investerare eller framtida arbetspartners är ofta inte lockande och brukar endast leda till att man får lägga ner sin idé om man inte utvecklar presentationen till det bättre.

Nedan listar vi tre tips man bör tänka på vid en första affärspresentation till en person som inte tidigare hört om din idé eller business, som till exempel till en investerare.

Minutregeln

Din presentation bör vara så kort som en minut, helst kortare. En del talar även om hissregeln, alltså en ännu kortare presentation. De flesta människor klarar av att inneha fullständigt fokus på dig och vad du säger i ungefär en minut, drar du över den tiden börjar oftast andra tankar dyka upp i huvudet på personen eller kommentarer till det du säger komma in. En minut från start till mål ger även dig styrkan i att visa hur tydlig, enkel och genial din idé är. De flesta affärsidéer som lyckats riktigt bra i världen, ja faktiskt de absolut främsta har beskrivits genom ett antal ord bara, och alltså på långt mindre tid än en minut.

Rakt på sak

Gå rakt på sak, kan man även säga. Kom till kärnan av din affärsidé på en gång, dvs hur skall du ta in pengar! Alla affärer handlar till slut om att omsätta kapital och gå med vinst. Visa snabbt och tydlig för den som lyssnar hur du kan få din idé att bära ekonomiskt.

Detta kan man såklart göra på olika sätt beroende på vilken typ av business det handlar om. Vi kan ta ett exempel från verkligheten. ”Hos oss kan kunden hyra film direkt från soffan och för halva priset än vad det kostar i en hyrbutik. Detta skapar ett kundunderlag på ca tre miljoner kunder till vår onlinebutik med hyrfilmer” Detta säger allt om hur bolaget har för avsikt att tjäna sina pengar. En vanlig videoaffär kanske har möjlighet till ett kundunderlag på 20 000 kunder, här talar vi om tre miljoner.

Varför berättar du detta för mig?

Det är viktigt att personen förstår direkt vad du vill få ut av denne. Berätta varför du berättar om din affärsidé och vad du vill ha av personen om den vill vara med på din idé. Handlar det om investeringspengar, lån till företaget, kunskap eller något annat? Människor tycker om att veta vad andra vill att man skall göra för dem, för man har då enklare att hantera och lyssna in det personen säger.

Dessa tre enkla regler leder oftast till att personen blir nyfiken i stället för avslagen och du har då möjlighet att styra ert affärssamtal vidare in din riktning.